Swedish pork – inga konstigheter

Svenskt griskött är en naturlig del i en grönare kost.
Svenskt griskött är ett av våra mest näringsrika livsmedel och ett perfekt komplement för dig som vill säkerställa att du får i dig alla nödvändiga näringsämnen om du vill ställa om till en mer växtbaserad kost. Grisarnas gödsel används även i odlingen av grödor, vilket minskar användningen av konstgödsel som både påverkar miljön och klimatet negativt.

Det svenska köttet är ett av de mest näringstäta livsmedel som finns. Det är naturligt rent och innehåller en unik sammansättning av bra näringsämnen som protein, vitaminer och mineraler, järn, selen och zink. Protein från griskött innehåller dessutom alla essentiella aminosyror som kroppen behöver – det ger oss energi och gör oss mätta. Grönsaker, bönor, rotfrukter och fullkorn innehåller också viktig näring – men långt ifrån samma nivåer som kött, ägg och mejeriprodukter gör, och inte i samma perfekta mix. Näringen i den växtbaserade maten kan dessutom vara svårare för kroppen att ta upp.

Om du funderar på att minska eller helt ta bort din köttkonsumtion, glöm inte att läsa på ordentligt så att du fortfarande får i dig samma näring, men på annat sätt. Det är extra viktigt för barn, ungdomar och kvinnor i barnafödande ålder.

Kött – en viktig del i en hälsosam kost

De allmänna råden från organisationer som Livsmedelsverket, Folkhälsomyndigheten, Världshälsoorganisationen (WHO) och World Cancer Research Fund pekar åt samma håll; vi bör i första hand ha en hälsosam vikt, röra på oss och motionera mer, äta mer grönt, begränsa mängden socker och andra energitäta livsmedel, samt hålla oss till max 500 gram rött kött per vecka. Här refererar man till tillagad vikt, vilket inte alltid är samma som vikten på förpackningen (500 g tillagat kött ≈ 600-750 g otillagat kött). Här kan du läsa mer om 500 gram i veckan och här om hur mycket kött vi äter.

När det kommer till hälsosam kost konstaterar bred forskning att den största hälsorisken relaterad till våra matvanor – både i Sverige och globalt – är att vi äter för lite fullkorn, nötter, frön, grönsaker och frukt. Det bedöms vara en betydligt större hälsorisk än att vi äter för mycket rött kött eller chark. Här finns alltså en snedvriden diskussion och konsumenterna behöver mer kunskap, både kring vad vi ska äta för att få i oss hälsosam kost, och om alla näringsämnen som det svenska köttet innehåller. Det finns goda skäl till att experter förespråkar en varierat kost med både animalier och vegetabilier.

5 skäl att inte utesluta köttet på tallriken

  • Kött är ett av de mest näringstäta livsmedel som finns – alltså ett smart sätt att få i sig mycket av den näring som kroppen behöver.
  • Kött är proteinrikt och innehåller alla aminosyror som kroppen behöver. Protein behövs för att bygga muskler och för många av de processer som sker i cellerna, för immunförsvaret och mycket mer.
  • Kött ger värdefulla mineraler och vitaminer och innehåller bland annat mycket järn, zink och selen, vitamin B12, B6, tiamin och niacin. De finns inte i samma utsträckning i växtbaserad mat, och från de vegetabiliska källorna är de dessutom ofta svårare för kroppen att ta upp.
  • Kött är mycket rikt på järn. Järnet som finns i kött kallas hemjärn och är en typ av järn som kroppen lätt tar upp. Köttet gör dessutom att mer av det järn som finns i den växtbaserade maten tas upp.
  • Kött med låg fetthalt är bra för den som vill snåla på kalorierna eftersom protein mättar mycket bra. Magra styckningsdetaljer som biff, filé och skinka (utan fettrand) innehåller inte mer än 2–3 procent fett.